Den 5 oktober bjuds LSU:s medlemsorganisationer till en utbildningsdag med TikTok om sociala medier och barn och ungas demokratiska engagemang!

 

För att nå barn och unga måste man finnas på de platser de är på. Barn och unga tillbringar en stor del av sin tid på nätet och sociala medier. Under dagen kommer vi djupdyka i hur föreningslivet genom sociala medier kan locka fler barn och unga in i demokratiskt engagemang. Under dagen kommer du att få verktyg för att nå ut till nya målgrupper samt bidra till en kampanj på TikTok för att öka synligheten av barn- och ungdomsorganisationer, få in fler barn och unga i engagemang och främja kulturen av demokratiskt engagemang i föreningslivet.

Vi kommer hålla till på Park Södermalm mellan 10-15 den 5 oktober. Vi bjuder på lunch och fika. Vi välkomnar upp till två deltagare per organisation. Anmälan är först till kvarn. Om ni har intresse att delta med fler personer får ni gärna indikera det i anmälan så ska vi i mån av plats försöka möjliggöra det.

Ni som är inbjudna företräder barn- och ungdomsorganisationer eller organisationer där barn och unga är viktiga målgrupper. Vår ambition är att samla er i en miljö som bäddar för fortbildning och och konstruktiva diskussioner. Vi hoppas att samtalet bland annat kan ge viktiga inspel till hur vi stärker en kultur av engagemang hos barn och unga.

Barn och ungas engagemang på nätet växer. Fler än hälften av Sveriges barn och unga är aktiva på TikTok. Samtidigt finns det utmaningar i att översätta det engagemanget till föreningslivet. Vi vill nu gemensamt göra en satsning för att främja och stärka barn och ungas demokratiska engagemang och medlemskap i föreningslivet.Vi vill omvandla det till många tusentals medlemskap och aktivt engagemang i barn- och ungdomsorganisationer. Era målgrupper är engagerade på TikTok och det finns stora möjligheter att både stärka relationen till befintliga målgrupper och nå nya medlemmar och målgrupper.

På utbildningsdagen den 5 oktober kommer vi tillsammans med er få verktyg för hur man når ut till nya målgrupper, hur man omvandlar online-engagemang till offline-engagemang och samskapa en kampanj på TikTok och tidpunkten för denna. Ni kommer ni att få höra om några av de initiala kampanjidéerna samt framförallt bistå i att forma kampanjen och upplägget. Ert ägandeskap och engagemang kommer att vara centralt i detta.

Gå med i vår Discord-kanal där ni redan nu kan dela idéer och frågor!

 

Tid och dag: Torsdag 5 oktober kl.10-15 (inkl. lunch och fika)

Plats: The Park Södermalm. Magnus Ladulåsgatan 1, 118 65 Stockholm.

Anmälan senast 21/9. Två personer per organisation kan delta. Vi har plats för ca 80 deltagare och det är först till kvarn. Om ni vill delta med fler personer, indikera det i anmälningslänken.

Hoppas vi ses där!

 

Anmäl dig här!