Konflikter, klimathot och ovissa framtidsutsikter – listan på anledningar att känna oro är lång och många undersökningar visar att Sveriges unga ser mörkt på framtiden. Exempelvis visar Ungdomsbarometerns Generationsrapporten 2024 att andelen unga som uppfattar livet som tryggt i dag är 58 procent jämfört med 71 procent 2019. Samma undersökning visar också att ungas politiska engagemang minskar och andelen som anser att de har små eller inga möjligheter att påverka i samhället ökar.
Därför går LSU – Landsrådet för Sveriges barn- och ungdomsorganisationer, ut i en stor kampanj på TikTok för att få fler unga att upptäcka föreningslivet och engagera sig i civilsamhället. Kampanjen #HittaDinGrej genomförs tillsammans ett stort antal barn- och ungdomsorganisationer och är en av de största gemensamma kampanjsatsningarna från ungdomsrörelsen hittills. Med kampanjen vill ungdomsrörelsen visa sin bredd, all gemenskap som ryms där och bjuda in unga att aktivt påverka samhället och hitta meningsfulla sammanhang och gemenskaper.
– Sällan tidigare har det varit lika angeläget att engagera sig. Vi vet att de unga som har en aktiv och meningsfull fritid och känner en möjlighet att påverka samhället ser ljusare på sin framtid. Med denna kampanj vill vi få fler unga att öppna ögonen för allt fint, roligt och viktigt som ryms inom ungdomsrörelsen och ge dem verktyg att göra avtryck på samhällsutvecklingen, säger Noura Berrouba ordförande för LSU.
Noura Berrouba, Ordförande för LSU
LSU är en intresse- och samarbetsorganisation som samlar nationella barn- och ungdomsorganisationer. LSU:s uppdrag är att stärka barn och ungas demokratiska organisering med mänskliga rättigheter som utgångspunkt. Bland de fler än 80 medlemmarna finns alltifrån religiösa organisationer, till organisationer med fokus på miljö, demokrati, kultur, funktionsrätt, utbildning och partipolitiska ungdomsförbund.
– Man kan tro att själva spelen är det absolut viktigaste i en spelförening men det är långt ifrån sant. Visst sitter vi en del vid datorn, men det sociala är minst lika viktigt. Vi umgås, skrattar, pratar om livet och tar hand om varandra. Hos oss är alla välkomna oavsett om de är spelnördar sen länge eller bara nyfikna på ett nytt sammanhang, säger Louiza Zakrisson, ordförande i Zorn Gaming Mora som är medlemmar i Sverok.
Louiza Zakrisson, ordförande i Zorn Gaming More (medlemmar i Sverok)
Kampanjen, som startar 15 februari, är ett samarbete mellan LSU, de över 35 barn- och ungdomsorganisationer som deltar och TikTok. Navet i kampanjen är hashtaggen #HittaDinGrej samt en kampanjsida på TikTok med videor från de medverkande organisationerna.
– Vi är jätteglada att ungdomsrörelsen väljer att göra denna viktiga kampanj hos oss. Miljontals svenskar kommer till TikTok för att inspireras och utforska nya intressen. Genom att visa upp allt det spännande som ryms inom ungdomsorganisationerna för våra användare kan vi få fler unga att engagera sig och i förlängningen också öka framtidstron. En livlig ungdomsrörelse är ett vaccin som stärker demokratin, säger Christine Grahn, Samhällspolitisk chef och policyansvarig, TikTok Norden.
Christine Grahn, Samhällspolitisk chef och policyansvarig, TikTok Norden
TikTok har i dag 3,2 miljoner användare i månaden i Sverige och växte mest av alla sociala medier 2023, enligt undersökningen Svenskarna och internet (Internetstiftelsen).
Kontakt
För frågor, vänligen kontakta Mona Nechma, verksamhetschef kommunikation, nationell utveckling och policy: mona.nechma@lsu.se
Pressbilder hittas här: https://lsu.se/presskit-och-bilder/
Om oss
LSU – Sveriges barn- och ungdomsorganisationer är en intresse- och samarbetsorganisation som samlar nationella barn- och ungdomsorganisationer. Vi är en idéburen, partipolitiskt och religiöst obunden organisation med uppgift är att stärka ungas demokratiska organisering med mångfald och mänskliga rättigheter som utgångspunkt.